Tradera

För drygt en vecka sedan träffade jag Tradera och diskuterade vad jag som användare tycker om siten. Det blev både ris och ros. Försökte främst fokusera på myntkategorin. Förfalskningar, kategorivärdar/forum, oseriösa säljare/köpare och avgifter. Tycker att det blev bra diskussioner kring de ämnen tog upp.

Nedan kommer några egna funderingar.

Förfalskningar: Ett problem som jag anser skadar både myntsamlandet och Tradera som företag. Om inte Tradera aktivt motverkar förekomsten av förfalskningar, kopior, varumärkesintrång etc. tror jag hela affärsidén på sikt kan vara i fara. Som alltid handlar det om förtroende. Inser dock att Traderas kundtjänst inte kan sitta inne med all kunskap. Men förstår samtidigt att kundtjänst är mycket lyhörd för de synpunkter som kommer in. En rekomendation till er alla är alltså att inte tveka att anmäla objekt till granskning om ni tycker det är befogat. En annan fråga som kan diskuteras är om äktheten är säljarens eller Traderas bekymmer. Här var jag tydlig, det är bådas. Tradera kan inte ha koll på alla säljare, men Tradera måste agera på de anmälningar som görs. Ett tips från mig som också Tradera nämner är att det gäller att ge feedback på de anmälningar som lämnas. Har själv gjort flera anmälningar av falska objekt och inser att den enda “feedback” jag fått är att vissa auktioner stängts ned, men långt ifrån alla. Hoppas också att en framtida uppdaterad SNF policy mot förfalskningar kan vara vägledande för Tradera.

Kategorivärdar/forum: Jag saknar både kategorivärdar och ett forum där vi användare kan diskutera de objekt som säljs. Inser dock att både kategorivärdar och att underhålla ett forum kostar, se nedan under avgifter.

Oseriösa säljare: Tradera gör allt som står i deras makt för att försöka hindra dessa. Tradera arbetar hårt med säkra betalningslösningar som Paypal och Klarna där köparen garanteras pengarna tillbaks om en felaktig vara levereras eller varan helt uteblir. Avgifterna för dessa betalningslösningar är låga, men kräver i gengäld att säljaren kan styrka att varan är skickad (=REK). Omdömessystemet är också ett viktig instrument, en säljare med en hög andel negativa omdömen tappar sin status och vi köpare undviker handel med dessa. Tradera arbetar naturligtvis med att stänga av konton registrerade av oseriösa säljare.

Avgifter: Om dessa är för höga eller för låga har jag ingen synpunkt på. Auktionsfirmor tar ofta allt från 20-40 procent i provision, ofta fördelat 50/50 som säljar- respektive köparavgift. Men å andra sidan sköter då auktionsfirman både bild, beskrivning och utskick. Tradera tar i intervallet 30 till 1000 kronor ut 10 procent och efter 1000 kronor har dom ett tak på 100 kronor. Alla avgifter läggs på säljaren. Jag har studerat Traderas resultaträkning och konstaterar att både 2012 och 2013 var resultatet negativt. Flera av de punkter vi diskuterade är naturligtvis förenade med ökade kostnader. Är vi användare beredda att betala mer än 10 procent i avgift eller kan vi själva dra vårt strå till stacken och vara lite mer aktiva vad gäller synpunkter? Jag tror på det senare och att Tradera faktisk tar våra synpunkter på allvar!

Natrurligtvis diskuterade vi fler ämnen, vilka inte tas upp här. En sammanfattande bedömning måste ändå vara. Tradera lyssnar på användarna och är mycket intresserade av våra synpunker. Liksom i all verksamhet är kundfokus viktig, har du inga kunder får du inga intäkter… Gör din röst hörd, jag är säker på att Traderas kundtjänst lyssnar!

INGEMARS MYNTSIDA >>>

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *